Predaj vašej firmy: Výhľad fúzií a akvizícií
Wall Street informoval o bannerovom roku pre fúzie a akvizície s korporátnymi pokladnicami, ktoré praskli prebytočnou hotovosťou. Vyzeralo to, že každá veľká spoločnosť rozmiestňuje tento kapitál jedným z troch spôsobov; odkúpenie akcií, zvýšenie dividend alebo akvizícia. Všetky tri činnosti predstavujú dôveru v budúci rast ekonomiky.
Naša ekonomika preukázala neuveriteľnú odolnosť tým, že pri sérii ničivých prírodných katastrof a veľkom náraste nákladov na energiu sotva zmizla úder. V bezprostrednom horizonte nič nezasiahne tento rast v roku 2006. Ako to ovplyvní vlastníkov rodinných podnikov?
Práve začíname dobre zdokumentovaný cyklus odchodu do dôchodku baby boomu. Začala sa generácia baby boomuov a rástla stovky tisíc úspešných súkromných firiem. Tí vlastníci tiež čelia odchodu do dôchodku a čelia zložitému rozhodnutiu, ako odísť do dôchodku a ukončiť svoju podnikateľskú činnosť. Mať schopný a dobre vyškolených dedičov zapojených do podnikania je najjednoduchší východ. Kombináciou darovania a výkupu dosahujete likviditu pre rodičov a zároveň umožňujete ďalšej generácii pokračovať v podnikaní.
Štatistiky ukazujú, že iba jedna tretina všetkých rodinných podnikov je úspešne prevedená na ďalšiu generáciu a iba 13% sa prevádza na tretiu generáciu. Mám pocit, že tieto percentá sa časom znižujú. Z hľadiska ponuky preto vstupujeme do búrky pre stredné trhové fúzie a akvizície.
Ekonómia 101 by nám povedala, že s prepadom ponuky prichádza erózia cien. Pokiaľ je vaša firma komoditným typom, aj ja, nie diferencovaná, nízko maržová, budete pri predaji ťažko presadení agresívne násobky. To bude do istej miery vyvážené dopytom väčších spoločností v tom istom odvetví, ktoré sa cítia optimisticky voči ekonomike a disponujú dostupným kapitálom od ziskov po útratu. Väčšina z nich sa prihlásila s veľkým prísľubom, ale z väčšej časti bola zle vykonaná.
Kupujúci zaplatili príliš veľa v oblasti kŕmenia, aby zvýšili svoj podiel na trhu – pozrite sa na trhy s odpadom, elektrickou energiou, so vzduchotechnikou, na prenájom, na trh s prenájmom zariadení ako na príklady slabo výkonných roll-upov. Druhou hlavnou chybou bolo nadhodnotenie synergií, ktoré by sa mali dosiahnuť s veľkosťou.